Jak navazovat obchodní vztahy

V podnikání jsou nejdůležitější vztahy. Samozřejmě především se zákazníky, neméně důležité však jsou i vztahy s obchodními partnery. Nejtěžší je začít, tedy najít obchodní kolegy a navázat komunikaci.

Síla networkingu

Vedle marketingu, reklamních služeb, se další zákazníci získávají přes lidi, které známe. Potřeba kvalitních kontaktů je v dnešní době velmi důležitá. Takové kontakty se získávají třeba i na společenských akcích v daném oboru, kde se snažíte navázat rozhovor s potenciálními spolupracovníky. Veďte komunikaci uvolněně, přátelsky a nezávazně. Mějte po ruce vždy připravené vizitky, aby dotyčný na vás neztratil kontaktní údaje.

O čem se bavit?

Ono se to lehce řekne – vést rozhovor v uvolněném duchu, ale jak se to dělá? V první řadě je důležité mít o protějšku nějakou představu ještě před začátkem akce nebo obchodního jednání. Zjistěte si, co daná osoba dělá, na čem pracuje a za co nese ve firmě zodpovědnost. Sami znáte ten trapný pocit, když druhá osoba jasně ukáže, že o vás nic moc neví. Naopak jste vždy příjemně překvapeni, když se dotazují na konkrétní věc.

Zaveďte hovor na společné známé, kteří s vámi sdíleli pracovní úspěchy. Naopak nevytahujte na světlo negativní zážitky, emoce nebo situaci ve světě. Pokud zjistíte, že si s protějškem “sedíte”, posuňte konverzaci o level výše a zaveďte řeč na budoucí možné propojení.

Jak vztahy udržovat?

První a nejtěžší krok máte za sebou. Teď je však nutné tyto obchodní vztahy udržovat, pečovat o ně. Zaznamenejte si do kalendáře důležitá výročí spojená s daným člověkem – narozeniny, nebo třeba různé obchodní akce, které dotyčný pořádá. Potěšte ho v den konání krátkou zprávou, kdy dáte najevo, že vás zajímá a pamatujete si ho. Na důležité události, jako jsou např. Vánoce, můžete poslat malou pozornost.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *