Elektronická evidence docházky: Elegantní řešení vám ušetří peníze i starosti

V minulosti to byly píchačky či papír a propiska. Dnes hrají hlavní roli elektronické systémy, díky kterým je evidence docházky velmi snadná a ekonomická. Jak může systém zefektivnit chod vašeho podniku?

Proč docházku evidovat?

Cílem implementace by měla být úspora finančních prostředků, a to hned dvojím způsobem:

  • úsporou času při zpracovávání dat,
  • zvýšením produktivity práce zaměstnanců.

Elektronický docházkový systém vám usnadní přehled o zaměstnancích, respektive jejich přítomnosti, či nepřítomnosti. Můžete díky němu monitorovat dochvilnost pracovníků, ale také předčasné odchody z pracoviště.

Sofistikované systémy vám automaticky vypočítají příplatky, přesčasy a další hodnoty. Data lze samozřejmě exportovat a dále využít (např. v mzdovém systému). Evidence docházky je tak efektivní, jak jen může být.

Další velká výhoda docházkového systému spočívá ve zvýšení úrovně bezpečnosti. Můžete díky němu zamezit přístupu některých pracovníků na vybraná pracoviště, integrovat terminály s bránami a turnikety atd. Součástí systému může být také CCTV (kamerový systém) pro sledování aktivit osob v objektu.

Systém vybírejte s rozvahou

Hledání elektronického přístupového systému není vždy snadné. Pořizovací náklady nejsou právě zanedbatelné, a proto byste si měli vědět, co od něj vyžadujete. Řešení by mělo umožňovat případné budoucí rozšíření o další moduly a přístupové terminály. Zároveň si ujasněte, zda budete potřebovat napojení více poboček.

K dalším důležitým kritériím patří kvalita zákaznického servisu v případě poruchy či výpadku systému a pravidelné aktualizace firmwaru. A především – elektronický přístupový systém musí sloužit vám, nikoliv vy jemu.

Ten umí to a ten zas tohle…

Docházkových systémů je na trhu poměrně mnoho. Liší se cenou a kvalitou programového vybavení. Zatímco některé umožňují „pouze“ sledování příchodů/odchodů zaměstnanců a přesčasy či jiné „nestandardní“ údaje jim činí potíže, pro jiné systémy nepředstavuje problém ani evidence návštěv, kontrola vozidel, vrátnice apod.

Příkladem pokročilého systému je IMAporter od Institutu Mikroelektronických Aplikací. Vyznačuje se maximální flexibilitou a možností napojení až 40 různých softwarových modulů.

Velikost firmy nehraje roli

Výběr systému by neměl podléhat velikosti firmy, ale požadavkům. Menší společnost sice obvykle nevyžaduje komplexní řešení, ovšem v průběhu času by měl systém pružně reagovat na její růst a nové požadavky. Jedině tak se lze vyhnout nákupu nového systému.

Než evidenci spustíte „na ostro“

Odborníci doporučují otestovat systém v rámci zkušebního provozu. Zaměstnanci si ho „osahají“ a vy získáte důležitou zpětnou vazbu, na základě které celek doladíte dle potřeby (doplníte o další moduly apod.).

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *